یادگیری زبان از طریق فناوری
افسانه سعیداختر
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر دادهمحور بر تشخیص و تولید همآییهای زبانآموزان با سطح توانش انگلیسی بالا و پایین متوسط پرداخت. همچنین تاثیر ثانویه دادهمحور بر همآییهای ثانویه (همآییهایی که در واژهیاب گنجانده نشده بودند ولی به صورت مستتر در تکالیف استفاده شده بودند) نیز مورد بررسی قرار گرفت. نگرش زبانآموزان نسبت به نقش ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر دادهمحور بر تشخیص و تولید همآییهای زبانآموزان با سطح توانش انگلیسی بالا و پایین متوسط پرداخت. همچنین تاثیر ثانویه دادهمحور بر همآییهای ثانویه (همآییهایی که در واژهیاب گنجانده نشده بودند ولی به صورت مستتر در تکالیف استفاده شده بودند) نیز مورد بررسی قرار گرفت. نگرش زبانآموزان نسبت به نقش واژهیاب در یادگیری همآییها و تغییر نگرش آنها در طی فرایند پژوهش نیز از طریق مصاحبه مورد ارزیابی قرار گرفت. حدود 40 زبانآموز ایرانی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. هر گروه به دو زیرگروه سطح توانش بالا و پایین نیز تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه به واژهیاب دسترسی داشتند تا تکلیف دوبارهنویسی را انجام دهند. نتایج حاکی از آن است که زبانآموزان با سطح توانش بالا بیشتر از زبانآموزان با سطح توانش پایین از تاثیر اولیه و ثانویه واژهیاب بهرهمند شدند. هر دو زیرگروه، نگرش مثبتی به تاثیر واژهیاب در یادگیری همآییها داشتند و این نگرش با گذر زمان پررنگتر شد.